Brev:
Skal hun vækkes?
1. november 2007
Alder:
3 mdr.
Skal hun vækkes?
Hej Helen,
Tak for godt og vedkommende svar i forbindelse med min datters sovevaner - det er helt sikkert råd vi kan bruge :-) - og dejligt at du svarer så personligt!
Jeg har dog endnu et spørgsmål.... de sidste 2 dage har vi puttet hende direkte i vuggen (i stedet for liften i stuen) ved ca. 20.30-21.00 tiden og hun er herefter hurtigt faldet i søvn og har så sovet indtil omkring kl 02 hvor hun er vågnet og har fået mad igen for herefter at sove til omkring kl 06/07.
Når hun bliver lagt om aftenen er det ikke i forbindelse med en flaske - hun får en omkring kl 18.30... så det er længe uden mad når hun så sover til kl 02!!
Skal vi tilbyde hende en flaske når hun lægges selvom det kun er små 2 timer siden hun fik eller skal vi vække hende, når vi selv går i seng for at tilbyde hende en flaske.... eller er det ok at hun bare sover så længe uden mad?
Jeg tænker selv, at hvis hun får nogenlunde sin døgnmængde hvert døgn, så er det vel ikke noget problem at hun sover så mange timer - men hvis hun fx. ikke har spist nok i løbet af en dag så skal vi måske vække hende og tilbyde hende flaske?
(hvis jeg ammede ville jeg jo ikke vide hvor mange ml hun spiste, men bare lægge hende til når hun var sulten - til tider er det faktisk en ulempe ved flasken synes jeg - at man netop kan følge så meget med i, hvor meget der bliver spist)
Som du gjorde os opmærkesomme på, så er vores datter meget lille til at have en fast rytme, så vores plan er faktisk at lade hende styre det selv, at hun får mad når hun er sulten og lægges til at sove når hun viser træthedstegn. Eneste faste ting skal være rutinen med aftenputning - hvor hun lægges når hun virker træt. De sidste 2 dage hvor vi har forsøgt dette har jeg bemærket, at hun er oftere sulten om formiddagen, og knapt så ofte om aftenen. Gør det noget at hun indtager størstedelen af sin døgnmængde i løbet af dagen og ikke spiser så meget i løbet af aftenen?
På forhånd tak for svar - og igen tak for en super brevkasse.
Venligst, Hanne